Sağlığımız için faydalı özelliklere sahip ve insan beslenmesinde en bol bulunan antioksidanlar arasındaki polifenoller, halka yapıda fenol bileşikleri yapısındadırlar. Bitkiler tarafından sentezlenen ve güçlü antioksidan özellikleriyle öne çıkan bu doğal bileşenler, fitokimyasallar başlığı altında bulunmaktadır. Meyvelerde bulunan renkli pigmentler, baharatların aroması, ayrıca kahve ve çaydaki uyarıcı maddeler fitokimyasal olarak tanımlanmaktadır.

Bunlar alkaloidler, betalainler, fitosteroller, kükürt bileşikleri, terpenler ve polifenoller olmak üzere geniş bir kategoriye ayrılır.Polifenoller günlük tükettiğimiz meyvelerde, sebzelerde, tahıllarda ve içeceklerde büyük ölçüde bulunan ve doğal olarak oluşan bileşiklerdir. Bilinen binlerce fenolik yapı ile bitkiler aleminde en çok sayıda olan ve yaygın olarak bulunan madde gruplarından birini oluştururlar (1).

Düzenli ve dengeli olarak polifenol tüketmenin sindirimi ve beyin sağlığını arttırdığı, ayrıca kalp hastalıkları, tip 2 diyabet ve bazı kanserlere karşı koruma sağladığı düşünülmektedir. Polifenoller antioksidan görevi görebilmekte, yani hücrelerinize zarar verebilecek kanser, diyabet ve kalp hastalığı gibi durum riskinizi artıracak zararlı serbest radikalleri etkisiz hale getirebilmektedirler (2). Polifenollerin ayrıca birçok kronik hastalığın temel nedeni olduğu düşünülen iltihaplanmayı azalttığına yönelik çalışmalar mevcuttur (3, 4).

Bir çok alt grubu ve binlerce çeşidi olan polifenollerin, yaklaşık %60’lık kısmını oluşturan ve kuersetin, kateşinler, antosiyaninlerinde dahil olduğu flavanoidler. Çoğunlukla meyvelerde, sebzelerde, tahıllarda ve tohumlarda bulunan stilbenler ve lignanları içeren fenolik asitler. Acı biberlerdeki kapsaisinoidleri ve yulaftaki avenantramitleri içeren polifenolik amidler. Kırmızı şarapta resveratrol, çileklerde ellagik asit, zerdeçalda kurkumin ve keten tohumu, susam ve tam tahıllarda lignanları içeren diğer polifenol sınıfları mevcuttur (5, 6).

Polifenollerin Sağlık Üzerindeki Yararları

Polifenoller, kan şekeri seviyenizi düşürmeye yardımcı olabilir. Polifenoller nişastanın basit şekerlere ayrışmasını yavaşlatarak yemeklerden sonra kan şekerinin yükselme olasılığını azaltmaktadır (7). Araştırmalar, antosiyaninlerin güçlü antidiyabetik etki sunabileceğini göstermektedir (8, 15).
Kalp hastalığı riskinizi azaltabilir. Kalp hastalığı için bir risk faktörü olan kronik iltihaplanmanın azaltılmasında polifenollerin antioksidan özelliklerinin yararlı olduğu düşünülüyor (4). Yeterli ve dengeli polifenol tüketimi daha düşük kan basıncı ve LDL (kötü) kolesterol seviyelerinin yanı sıra daha yüksek HDL (iyi) kolesterol ile ilişkilendirilmektedir (9).
Kan pıhtılarını önleyebilir. Kan dolaşımınızda dolaşan trombositler bir araya toplanmaya başladığında kan pıhtıları oluşur. Aşırı trombosit agregasyonu, sağlık üzerinde olumsuz etkilere sahip olabilen kan pıhtılarına neden olabilir (10). Test tüpü ve hayvan çalışmalarına göre, polifenoller trombosit agregasyon sürecini azaltmakta etkili olabilmektedirler (11)

Sağlıklı sindirimi destekleyebilir. Polifenoller, zararlı olanları savuştururken faydalı bağırsak bakterilerinin büyümesini teşvik ederek sindirime fayda sağlayabilir (12). Dahası, ortaya çıkan kanıtlar, polifenollerin probiyotiklerin gelişmesine ve hayatta kalmasına yardımcı olabileceğini göstermektedir (13)

Kanser riskini düşürebilir. Bitkisel besinler bakımından zengin diyetler, daha düşük kanser riskiyle ilişkilendirilmekte ve polifenollerin bundan kısmen sorumlu olduğu bilinmektedir. Araştırmalar polifenollerin çeşitli kanser hücrelerinin büyümesini ve gelişmesini engelleyebileceğini göstermektedir (5).

Odaklanmanızı ve hafızanızı artırabilir. Polifenolce zengin bitki özlerinin hafızayı, öğrenmeyi ve konsantrasyonu artırdığı görülmektedir. Ayrıca demans hastalarında beyin aktivitesinin gelişimi ve kısa süreli hafıza üzerindeki olumlu etkiler ile ilişkilendirilmiştirler (14)

Dengeli ve Düzenli Polifenol Tüketimi

Meyve, sebze, bakliyat, tohumlar, tahıllar, otlar, baharatlar, kahve, bitter çikolata gibi gıdaların her birinden yiyecekleri diyetinize dahil etmek size çok çeşitli polifenoller sağlayacaktır. Polifenoller aracılığıyla bedenimiz için sağlayacağımız koruyucu etkilere yönelik literatürdeki artan kanıtlar, dengeli ve düzenli polifenol alımı ile hastalık riskinin azalması arasındaki ilişkiyi desteklemektedir. Bizler de polifenolce zengin besinlere hayatımızda yer vererek sağlığımızın korunmasını destekleyebiliriz.

Bu doğrultuda dengeli polifenol tüketiminde yöneldiğimiz polifenol kaynaklarının, toplam fenolik içeriği ve antioksidan aktivitesinin dikkate alınıp, dengeli olarak tüketilmesi çok önemlidir.

Merkezimizde geliştirdiğimiz ürünlerdeki polifenol kaynaklarının miktarı ve türü, laboratuvarlarımızda yüksek hassasiyette analiz edilmektedir. Polifenolleri elde ettiğimiz kaynaklar, yetiştirilme ve olgunluk şartları, nakledildiği, depolandığı ortamlar ve hazırlanması gibi tüm aşamalar modern ve bilimsel metodlar ile takip edilip yürütülerek kaliteli polifenol içeriklerini elde etmekteyiz.

SANKARA Beyin ve Biyoteknoloji Araştırma Merkezi olarak, bilimsel ve modern yöntemlerle saflaştırdığımız polifenol zengini içerikleri, günlük hayatımızda sıkça tükettiğimiz besinlere ekleyerek, tutarlı bir polifenol dozu sunma avantajına sahip şekilde polifenolce zenginleştirilmiş fonksiyonel gıdalar üretip sizlere sunuyoruz. Bu doğrultuda bilinçli şekilde dengeli ve düzenli polifenol tüketiminin desteklenmesi ile Polifenol zengini bir beslenme kültürünü toplumumuzda yaygınlaştırmak ve böylelikle toplum sağlığının korunması birinci önceliğimizdir.

Satış Sitesi İçin Tıklayınız.

Referanslar

[1] Bravo L. Polyphenols: chemistry, dietary sources, metabolism, and nutritional significance. Nutr Rev. 1998;56(11):317-333.

[2] Pham-Huy LA, He H, Pham-Huy C. Free radicals, antioxidants in disease and health. Int J Biomed Sci. 2008;4(2):89-96.

[3] Liao JC, Deng JS, Chiu CS, Hou WC, Huang SS, Shie PH, Huang GJ. Anti-Inflammatory Activities of Cinnamomum cassia Constituents In Vitro and In Vivo. Evid Based Complement Alternat Med. 2012;2012:429320.

[4] Hunter P. The inflammation theory of disease. The growing realization that chronic inflammation is crucial in many diseases opens new avenues for treatment. EMBO Rep. 2012;13(11):968-970.

[5] Tsao R. Chemistry and biochemistry of dietary polyphenols. Nutrients. 2010;2(12):1231-1246. doi:10.3390/nu2121231

[6] Zhou Y, Zheng J, Li Y, et al. Natural Polyphenols for Prevention and Treatment of Cancer. Nutrients. 2016;8(8):515. Published 2016 Aug 22. doi:10.3390/nu8080515

[7] Kim Y, Keogh JB, Clifton PM. Polyphenols and Glycemic Control. Nutrients. 2016;8(1):17. Published 2016 Jan 5. doi:10.3390/nu8010017

[8] Xiao JB, Högger P. Dietary polyphenols and type 2 diabetes: current insights and future perspectives. Curr Med Chem. 2015;22(1):23-38. doi: 10.2174/0929867321666140706130807. PMID: 25005188.

[9] Potì F, Santi D, Spaggiari G, Zimetti F, Zanotti I. Polyphenol Health Effects on Cardiovascular and Neurodegenerative Disorders: A Review and Meta-Analysis. Int J Mol Sci. 2019;20(2):351. Published 2019 Jan 16. doi:10.3390/ijms20020351

[10] Longo DL, Fauci AS, Kasper DL, Hauser SL, Jameson JL, Loscalzo J. Harrison’s Principles of internal medicine. New York: McGraw-Hill Companies. 18th ed; 2011.

[11] Bijak M, Saluk J, Szelenberger R, Nowak P. Popular naturally occurring antioxidants as potential anticoagulant drugs. Chem Biol Interact. 2016 Sep 25;257:35-45.

[12] Laparra JM, Sanz Y. Interactions of gut microbiota with functional food components and nutraceuticals. Pharmacol Res. 2010 Mar;61(3):219-25. doi: 10.1016/j.phrs.2009.11.001. Epub 2009 Nov 13. PMID: 19914380.

[13] de Souza EL, de Albuquerque TMR, Dos Santos AS, Massa NML, de Brito Alves JL. Potential interactions among phenolic compounds and probiotics for mutual boosting of their health-promoting properties and food functionalities – A review. Crit Rev Food Sci Nutr. 2019;59(10):1645-1659.

[14] Vauzour D. Dietary polyphenols as modulators of brain functions: biological actions and molecular mechanisms underpinning their beneficial effects. Oxid Med Cell Longev. 2012;2012:914273.

[15] Khoo HE, Azlan A, Tang ST, Lim SM. Anthocyanidins and anthocyanins: colored pigments as food, pharmaceutical ingredients, and the potential health benefits. Food Nutr Res. 2017;61(1):1361779. Published 2017 Aug 13.